Langkah /Masa | Aktiviti P&P | Catatan |
Set Induksi (3 minit) |
| Nilai: Menghormati dan menghargai BBM: Kad gambar |
Langkah 1 (10 minit) |
| Nilai: Bersyukur BBM: Buku teks |
Langkah 2 (8 minit) |
| Nilai: Berdisiplin BBM: Kad gambar & Kad nama tokoh |
Langkah 3 (6 minit) |
| Nilai: Berdisplin BBM: Radio, CD |
Penutup (3 minit) |
| BBM: Lembaran kerja |
Refleksi :
Proses pengajaran dan pembelajaran merupakan aktiviti yang terpenting di dalam bilik darjah. Kejayaan dan kelemahan suatu proses pengajaran dan pembelajaran bergantung kepada guru yang melaksanakannya. Pada hari ini, saya telah menjalankan makropengajaran yang bertajuk “Tokoh Kemerdekaan” dalam kelas tahun 2 dan jumlah muridnya seramai 10 orang sahaja.
Pada langkah set induksi, murid tidak kenal akan tokoh dalam gambar yang saya tunjukkan tetapi mereka memahami situasi tersebut kerana mereka dapat menjawab soalan kedua. Semasa P&P dijalankan, murid-murid melibatkan diri dengan aktif. Ini telah meyakinkan saya untuk mengajar topik ini. Pada langkah pertama, murid-murid dapat membaca petikan dengan sebutan yang betul tetapi saya perlu mengukuhkan lagi bacaan mereka tentang sebutan tahun. Saya telah mengubah rancangan pengajaran saya pada langkah yang kedua. Saya hanya meminta murid-murid mengenal dan menyebut nama tokoh sahaja kerana saya rasa murid-murid susah untuk menyatakan sumbangan tokoh tanpa merujukkan buku teks. Setelah murid mengenal tokoh, saya menjalankan permainan untuk mereka. Oleh kerana sekolah saya ialah jenis SKM dan kawasan agak terhad, saya terpaksa juga menjalankan aktiviti ini dalam kelas dan kesannya tidak begitu baik kerana murid-murid tidak mempunyai ruang yang lebih untuk bergerak. Jika saya mempunyai peluang untuk mengajar pelajaran ini sekali lagi, saya akan menjalankan aktiviti ini di dewan sekolah supaya murid-murid dapat menjalankan permainan ini dengan lebih aktif lagi.
Gambar Tokoh Kemerdekaan |
Lembaran Kerja |
Petikan Teks |